VÃ¥re medarbeidere
SOLVEIG NYBORG
Daglig leder, Kvam
Solveig Nyborg er realfagslektor fra NMBU med hovedfagene matematikk og naturfag. Hun har også en master i spesialpedagogikk fra NTNU 2020.
Solveig ble i 1991 kjent med sine svigerforeldre, Magne og Ragnhild Nyborg. På den tiden hadde de nylig etablert Institutt for Anvendt Pedagogikk i Asker. Hun fikk etter hvert et grundig innblikk den pedagogiske grunnlagstenkningen og undervisningsmetodene. Interessen for pedagogikk og spesialpedagogikk var vekket, og gjennom videreutdanning skiftet Solveig Nyborg etter hvert over til læreryrket og spesialpedagogikk. Hun har i flere år hatt pedagogisk ansvar ved Norheimsund Friskule, som er en friskule som har implementert Systematisk BU på alle trinn fra 1.-10.
Hun startet Nyborg Pedagogikk i 2011, og har omfattende erfaring med privatundervisnig, veiledning til foreldre og skoler, medarbeideropplæring og kursing for PPT, skoler, barnehager og kommuner.
Hun har sammen med Herdis Ø. Karlstad skrevet Aha!-serien til Aschehoug, og vært medforfatter til boka Systematisk begrepsundervisning i teori og praksis fra InfoVest forlag. Hun har dessuten vært innholdsutvikler for Conexus Engages Grunnleggende begrepstest, vært seniorrådgiver og digitalutvikler for Norske Læremidler, og jobber nå som pedagog og utvikler for EnTo i det nye selskapet Bubblebot AS.
ERLING-ANDRÉ KVISTAD NILSEN
Pedagog og kursholder, Ã…lesund
Erling er fra Ã…lesund der han har vært kontaktlærer pÃ¥ smÃ¥trinnet ved den lokale barneskolen. Erling har satt seg svært grundig inn i Nyborg sine teorier og undervisningsmodeller. Han har gjort gode erfaringer med Systematisk Begrepsundervisning i begynneropplæringen for klassene sine, i privat spesialundervisning og i privat matematikkundervisning pÃ¥ ungdomsskolenivÃ¥.Â
Erling er dessuten læreverkforfatter for læreverket Matemagisk 1.-4- til Aschehoug Skole
Dette er et læreverk som delvis bygger på Nyborgs BU-modell.
Erling er kursholder på kurs for Nyborg Pedagogikk. Han er også sertifisert veileder i Karlstadmodellen, og har etablert kompetansefirmaet Kvist Kompetanse. Han jobber nå som PP-rådgiver i Ålesund kommune.
BU -modellen (Systematisk Begrepsundervisning) er et godt verktøy for å planlegge og gjennomføre undervisning. Undervisningen blir praktisk og konkret, og elevene er aktive. Jeg har mange ganger blitt positivt overrasket over hvor godt elevene lærer, og hvor flinke de er blitt til å oppdage detaljer og til å sette ord på det de ser og kan. Dette styrker elevene bl.a i lese-, og skriveprosessen, de blir mer selvstendige og kan lettere vurdere og korrigere eget arbeid.
ANNHILD NYBORG
Medarbeider under opplæring, Bergen
Annhild er i sitt avsluttende Ã¥r ved grunnskolelærerutdanningen 5.-10. ved HVL, med fagene matematikk, samfunnsfag og kunst og hÃ¥ndverk. Dette Ã¥ret jobber hun med sin master innen matematikk-didaktikk.Â
Hun underviser privatelever i Bergen, med hovedvekt på begrepsforståelse og matematikk.
STINE NYBORG
Medarbeider under opplæring, Bergen
Stine gÃ¥r grunnskolelærer-utdanningen 5.-10. ved UIA, med fagene matematikk og samfunnsfag.Â
Hun underviser privatelever i Kristiansand, med hovedvekt på begrepsforståelse og matematikk.
INGVILD JOHANNE REHAUG NYBORG
Pedagog, digital utvikler og kurslærer. Kristiansand
Ingvild har bachelor i pedagogikk med fordypning i matematikk ved Universitetet i Agder og er i gang med avsluttende Ã¥r pÃ¥ masterstudiet i matematikk.Â
Hun underviser privatelever i matematikk, men tar for tiden ikke inn nye elever grunnet sykepermisjon.
TONE RAVNDAL PAPWORTH
Pedagog og kursholder, Oslo
Tone er fra Ålgård og grunnskolelærer 5.-10. med hovedvekt på matematikk og musikk, utdannet ved OsloMet. Hun har gitt mye privatundervisning i Oslo og er kurslærer for Nyborg Pedagogikk.
BU (Systematisk begrepsundervisning) er noe jeg kunne ønske jeg selv hadde lært da jeg var yngre. Konseptet er så enkelt, og samtidig så genialt! Denne kjekke og effektive måten å lære på er noe jeg har lyst til at så mange som mulig skal få oppleve.
Tone er for tiden på et lengre studieopphold i utlandet, og tar ikke inn nye elever.
ØYVIND NYBORG
Film og media, Kristiansand
Øyvind er vår lydtekniker, lyddesigner og filmfotograf.
Han produserer kursmateriell og undervisningsfilmer for Nyborg Pedagogikk. Vi ser at vi med dette har fått et verdifullt verktøy i kompetanseformidlingen. Det er en stor fordel at den som lager film, også forstår innhold og sammenheng i det som skal formidles, slik Øyvind gjør.
Øyvind har studert film og lyd ved European Film College i Danmark, HiI i Lillehammer og Ansgar i Kristiansand, og driver sitt eget multimedie produksjonsselskap, Soundscapes AS i Kristiansand.
MAGNUS NYBORG
Strategi og administrasjon, Kvam
Magnus Nyborg er sønn av Magne og Ragnhild Nyborg og daglig leder i stiftelsen INAP. Han har ansvar for regnskap og er aktiv i strategi- og utviklingsarbeidet i Nyborg Pedagogikk.
Magnus jobber til daglig som veterinær, med 30 års erfaring som bl.a. daglig leder, personalledelse, kvalitetsansvarlig med ansvar for utarbeiding av kvalitetssystem og akkreditering i forbindelse med laboratorietjenester, kundeoppfølging, strategisk arbeid med forebygging i fiskeoppdrett inklusive gjennomføring av utprøvingsforsøk og klinisk arbeid med stordyr og smådyr og styrearbeid i flere firmaer.
Han har hatt en aktiv rolle i planleggingen og kvalitetssikringen av Grunnleggende begrepstest.
SOPHIE FISCHER
Pedagog og oversetter, Leipzig
Sophie er fra Dresden i Tyskland, men nÃ¥ bosatt pÃ¥ Voss, der hun jobber med markedsføring innen turisme. Hun har studert bÃ¥de nordisk og tysk, og har i Tyskland jobbet innen voksenopplæring (sprÃ¥k), oversettelse, tolkning og markedsføring. Etter Ã¥ ha bygget BU-kompetanse hos Nyborg Pedagogikk, har hun bidratt med hjelp til oversettelse av materiell og læremidler til tysk.Â
Det som fascinerer meg mest med BU-modellen er at det enkle ofte er det mest effektive. Modellen gjør at man fort får positive tilbakemeldinger og opplever mestring som da er en grunnleggende motivasjon til videre læring.
JENNY GRIENER
Pedagog og oversetter, Bergatreute
Jenny bor i nærheten av Ravensburg i SydTyskland og er lærer i engelsk, biologi og teologi. Hun har også studert et halvt år i Dublin og hatt et halvt undervisningspraksis ved German International School of Silicon Valley, California.
Under et Norgesopphold ble hun kjent med nyborgpedagogikken, og har bygget kompetanse på dette over de siste årene Hun er nå med å utvikle informasjonsmateriell for oss på tysk.
Nyborg Pedagogy is a great opportunity to support students at each level in their individual learning. Since differentiation and individualization have become more important during the last years, the CTM (Concept Teaching Model) might just be the tool teachers need. I look forward to learning more about the Nyborg Pedagogy and its use in my daily work as a teacher.