AHA! Grunnleggende begreper. Hva, hvorfor, hvordan
Målgruppa for denne teori og metodeboka er lærere, studenter og andre som er interesserte i barns læring. Boka gir en lettfattelig, men grundig, innføring i Magne Nyborgs pedagogiske grunnlagstenkning. Den er dessuten en didaktisk veileder og en god støtte til lærere og andre brukere av elevbøkene Aha! Begripe med begreper A og B.
Her får du både vite mer om hva begreper egentlig er, hva vi mener med grunnleggende begreper og hvorfor disse spiller en spesielt viktig rolle i all læring og tenkning. Du får også vite hvordan begreper dannes naturlig i hjernen og hvordan vi kan tilrettelegge for disse læringsprosessene hos elevene våre. Når du får innsikt i dette, blir det lettere å forstå og bruke Nyborgs undervisningsmodeller på en fleksibel måte, slik at du ikke lenger blir avhengig av oppskrifter for slik begrepsundervisning.
Du vil også se hvordan denne undervisningen kan gi nettopp de effektene som etterspørres i fagfornyelsen og den nye læreplanen som trer i kraft høsten 2020: Dybdelæring, forståelse av sammenheng på tvers av emner og fag og utvikling av ferdigheter som analytisk og algoritmisk tenkning og problemløsning.
Denne boka er kurslitteratur for våre innførings- og påbyggingskurs. Bestiller du boka i forbindelse med kurs, vil den faktureres sammen med kurset.
Forfattere: Herdis Ø.Karlstad og Solveig Nyborg
GANAschehoug, 2019
ISBN 9788249219858
Bokmål
230 sider hvorav 90 sider oppslagsverk
Aha! Grunnleggende begreper. Hva, hvorfor, hvordan
er et uvurderlig hjelpemiddel i innlæringsprosessen for små og store, og anbefales på det sterkeste. Den er også et kjærkomment verktøy for barn som sliter å henge med språklig og/eller utviklingsmessig. Boka åpner for mange tilnærmingsmetoder for forståelse av grunnbegrepene og gir et fleksibelt og fargerikt vokabular.
Oppslagsdelen er lett å anvende og gir god oversikt. Det er enkelt å finne fram til det begrepssystemet, med underkategorier, man til enhver tid vil jobbe med.
Læreboka er gull verdt for å bygge en solid basis innen alle grunnfagene.
Jeg opplevde det veldig positivt å undervise etter BU-modellen. Elevene mine responderte veldig raskt og positivt på undervisningen. Jeg ser veldig fram til å fortsette dette systematiske arbeidet med begreper , og også til å inspirere skole og kolleger til å kurse seg og ta det i bruk.
Jeg er sÃ¥ fornøyd og har tro pÃ¥ at dette er en metode som kan gjøre en forskjell.Â