Magne Nyborgs originallitteratur
Er du interessert i å gå tilbake til kilden for teoriene og modellene i nyborgpedagogikken? Under finner du flere av Magne og Ragnhild Nyborgs viktigste bøker. Her kan du fordype deg i svært lærerik og nyttig pedagogisk og didaktisk fagstoff. Det er stadig mer å hente, også for den rutinerte BU-pedagogen!
Hvem var Magne og Ragnhild Nyborg?
Magne Nyborg (1927-96) tok doktorgrad på grunnleggende begrepers betydning for læring og forståelse i 1971, og var professor innen pedagogikk ved Universitetet i Oslo over en årrekke, fram til sin bortgang i 1996. Han hadde et omfattende forfatterskap, med dybdelæring og grunnleggende begrepsforståelse som sentrale tema. Flere av bøkene ble skrevet sammen med hans forskningsmedarbeider og kone, Ragnhild Nyborg.
Litt om Magne Nyborg som forfatter
For deg som ikke har lest noe av Nyborgs litteratur tidligere, kan det være greit å vite at han var en forsker som likte å formulere seg presist. Dette kunne gi nokså lange og innholdsrike setninger der man ofte må konsentrere for å få med seg alt. Dette er altså ingen lett lektyre du leser på sengekanten!
Selv om det altså i starten kan oppfattes som litt krevende å komme inn i Nyborgs språk- og tankeverden, kan vi love deg at du vil få full valuta for pengene: Allerede på 70-og 80-tallet tok han tak i tema som er like aktuelle for dagens skolepolitiske målsetninger.
Magne Nyborg var en personlighet med sterke personlige meninger, noe som også kommer til uttrykk noen steder i hans litteratur. Disse må sees i lys av de debattene og det skolepolitiske klima de ble skrevet under, og sees som nettopp det de er: Hans personlige oppfatninger.
Nyborgs forskningsspørsmål i et nøtteskall
Et av Nyborgs hovedmål for eget forskningsarbeid var, som han selv uttrykte det:
… å forstå hvorfor mange barn – selv i normalskolen – generelt lærer på en utilfredsstillende måte; dvs, på en lite meningsfull måte, lite overførbar måte og derfor lite motiverende måte; glemmer for raskt og frustreres for mye, osv.( Nyborg, 1978)
Nå, 60 år etter at han startet sitt forskningsarbeid, ser vi at han i stor grad har lykkes i å både svare på dette spørsmålet, og å utvikle undervisningsmåter som vil kunne endre på denne situasjonen. I sin siste bok, Morsmålsopplæring skriver Nyborg&Nyborg:
For det er i tidlige år at grunnlaget for all senere læring må legges. Og vårt arbeide har vist seg å utjevne forskjeller i læreforutsetninger ved starten, og forbedre alle elevers læreforutsetninger. Derved har det også virket forebyggende i forhold til lærevansker og de adferdsvansker som ofte følger dem (Nyborg&Nyborg, 1996)
Dessverre har lærerutdanningene og skolemyndighetene ennå ikke fått dette inn som en naturlig del av fagplanen i barnehagelærer- og lærerutdanningen. Dermed opplever vi fortsatt status quo med hensyn til mange barns mangelfulle læring i den norske skolen.

Usikker med hvilken bok du skal starte ?
Som faglærer vil vi anbefale deg å starte med GBS- grunnleggende begrepssystemer som blant annet viser hvordan vi kan undervise alle fagtema på en begrepsbasert måte som gir sammenheng og dybdeforståelse i fagene.
Er du matematikklærer, vil Matematisk språk kunne gi deg nye perspektiver på undervisning av begreper, prinsipper, tallsystem og symboler på matematikkens område. Mange barn opplever at matematikkfaget blir spesielt utfordrende mot slutten av småtrinnene, og mister motivasjonen for faget. Om vi hjelper elevene å bygge en solid begreps- og prinsippforståelse i disse første årene, vil vi kunne forebygge at de blir hengende etter. Matematisk språk er også for deg som arbeider som spesialpedagog med barn og unge som strever med matematikk og regneferdigheter.
Er du norsk- eller morsmålslærer, er Morsmålsopplæring boka for deg! Her får du vite mer om hvordan du gjennom et systematisk begrepsarbeid tilrettelegger for godt utviklede muntlige og skriftspråklige ferdigheter hos barnet, med hovedfokus på ordenes meningsinnhold og skriftspråkets symbolfunksjoner. Boka retter seg mot begynneropplæringen, og gir veiledning til hvordan du kan jobbe med ordenes uttale, grammatikk og ikke minst bokstavinnlæring, og er en guide for opplæring i lese-og skriveferdigheter.
Som småtrinnslærer, barnehagepedagog eller forelder som ønsker å lære mer om hvordan du på systematisk vis kan hjelpe barna å bygge et solid grunnleggende begrepsforståelse om f.eksempel farger, former, størrelser og plassering , vil vi anbefale å starte med BU-modellen.
Er du spesialpedagog, forelder til, eller jobber med barn med behov for særskilt tilrettelagt opplæring, vil Økt frihet til å lære gi ny inspirasjon i arbeidet! I denne artikkelsamlingen presenterer en lang rekke pedagoger sine erfaringer med systematisk begrepsundervisning som spesialpedagogisk tiltak over tid. Vi får følge ulike barn og unge i deres kognitive, språklige, faglige og sosiale utvikling og se hvordan begrepsbasert spesialpedagogisk hjelp har hjulpet dem til å ta ut langt mer av sitt læringspotensiale.
Som pedagog og spesialpedagog vil du også har stor interesse av å lese Endring av språklige læreforutsetninger hos preoperasjonelle barn i førskole og grunnskole. Dette er en faglig tyngre artikkelsamling, der Magne Nyborg og 11 av hans kollegaer og forskningsmedarbeidere har bidratt med dokumentasjon fra sine til dels omfattende forsøk med tilrettelagt undervisning ut fra Nyborgs læringsteoretiske PSI-modell, begrepsundervisningsmodell (BU-modellen) og bruk av GBS i koding. Tiltakene er satt inn både som spespedtiltak overfor ulike målgrupper av elever, og som forebyggende tiltak for barn i førskole og på småtrinn.
Flere bøker vil legges til etterhvert!
GBS Grunnleggende begrepssystemer
GBS Grunnleggende begrepssystemer
i det å lære skolens og “livets fag”
I denne boken skriver forfatterne om hvordan vi ved å legge til rette for at barna lærer begreper som er grunnleggende i det å analysere, klassifisere og forstå verden, gir dem forutsetninger for å lære i alle fag. De forklarer hvordan vi ved å strukturere læreoppgavene kan legge til rette for at barna bygger strukturer i kunnskapen sin, og med det tilegner seg kompetanse for å mestre ulike situasjoner. Boka gir svar på hvordan du kan bruke begrepsundervisningmodellen og de grunnleggende begrepssystemene i ulike fag. Egne kapitler for norsk og matematikk. Med litteraturliste.
Boka er skrevet av Magne og Ragnhild Nyborg.
Forfattere: Magne og Ragnhild Nyborg
INAP-forlaget 1990 (2006)
ISBN 978-82-91-51617-2
Bokmål
272 sider
Matematisk språk
Matematisk språk
Begynneropplæring i å forstå og bruke Matematisk språk, særlig for 6-åringer i hjem, barnehage og skole
Boka fokuserer på hvordan matematiske beegreper som tidligere bare har vært knyttet til talespråket, etter hvert også kan knyttes til skriftspråket. Ved å lære barna grunnleggende begrepssystemer, kan en forebygge lærevansker og gi barna forutsetninger for videre læring. De grunnleggende begepssystemene gir barna mentale redskaper for abstraksjon og analyse, slik at banra klarer å styre oppmerksomheten mot helheter og deler av ting, mot egenskaper ved, og forhold mellom, deler og helheter etc.
Boka er skrevet av Magne og Ragnhild Nyborg.
Forfattere: Magne og Ragnhild Nyborg
INAP-forlaget 2003 (2.opplag)
første gang utgitt i 1995
ISBN 82915161602
Bokmål
90 sider
Morsmålopplæring
Morsmålsopplæring
Denne boka gir innføring i begrepsbasert begynneropplæring i norsk som morsmål.
Her får du vite mer om hvordan du gjennom et systematisk begrepsarbeid tilrettelegger for godt utviklede muntlige og skriftspråklige ferdigheter hos barnet, med hovedfokus på ordenes meningsinnhold og skriftspråkets symbolfunksjoner.
Boka retter seg mot begynneropplæringen, og gir veiledning til hvordan du kan jobbe med ordenes uttale, grammatikk og ikke minst bokstavinnlæring, og er en guide for opplæring i lese-og skriveferdigheter.
Dette var den siste boka som Magne og Ragnhild Nyborg gav ut før de gikk bort i 1996. Del to, som skulle ta for seg videre skriftspråklig opplæring på 3. og 4. trinn, samt pedagogisk behandling av lese- og skrivevansker, ble dermed ikke ferdigstilt. Du finner likevel mye av dette i Ragnhild Nyborgs oppgave “Dysleksi er ingen statisk lidelse”, som vil gjøres tilgjengelig etterhvert.
Boka er skrevet av Magne og Ragnhild Nyborg.
Forfattere: Magne og Ragnhild Nyborg
INAP-forlaget 2003 (2.opplag)
første gang utgitt i 1995
ISBN 82-91516-05-7
Bokmål
152 sider
BU-modellen
BU-modellen
En av de mest solgte bøkene til Magne Nyborg. Boka beskriver- og gir eksempler ut fra begrepsundervisningsmodellen, og viser også hvordan en kan lage sin egen samling med materiell og sine egne undervisningsprogrammer. Boken avsluttes med et appendix hvor det er gitt en oversikt over de grunnleggende begrepene. Nokså komprimert, slik at mange vil ha mest glede av boka dersom en kjenner grunnprinsippene i Nyborgmodellen eller i kombinasjon med kurs. Med referanser.
Boka er skrevet av Magne Nyborg.
Forfatter: Magne Nyborg
INAP-forlaget 1994
ISNB 9788291516011
Bokmål
138 sider
Økt frihet til å lære
Økt frihet til å lære
En samling av artikler og praksisrapporter skrevet av Magne og Ragnhild Nyborg og flere av deres studenter ved Institutt for Anvendt Pedagogikk (INAP).
Les om hvordan en har praktisert systematisk begrepsundervisning i begynneropplæring, spesialundervisning og fagundervisning i norsk skole og i barne- og ungdomspsykiatrien.
Vi får følge ulike barn og unge i deres kognitive, språklige, faglige og sosiale utvikling og se hvordan begrepsbasert spesialpedagogisk hjelp har hjulpet dem til å ta ut langt mer av sitt læringspotensiale.
Boka er redigert av Magne Nyborg.
Redaktør: Magne Nyborg
INAP-forlaget 1994
ISNB 8291516006
Bokmål
170 sider
Endring av språklige læreforutsetninger
Full tittel :
Opplærings- og undervisningsmessige bidrag til endring av språklige læreforutsetninger hos preoperasjonelle barn i førskole og grunnskole.
Magne Nyborg og 11 av hans kollegaer og forskningsmedarbeidere har bidratt med dokumentasjon fra sine til dels omfattende forsøk med tilrettelagt undervisning ut fra Nyborgs læringsteoretiske PSI-modell, begrepsundervisningsmodell (BU-modellen) og bruk av GBS i koding.
Tiltakene er satt inn både som spespedtiltak overfor ulike målgrupper av elever, og som forebyggende tiltak for barn i førskole og på småtrinn.
Boka er redigert av Magne Nyborg.
Redaktør: Magne Nyborg
Norsk Spesialpedagogisk forlag 1985
Bokmål
275 sider